Rent og pent

Etter 2 år i Sveits vil jeg si vi har fått med oss en del erfaringer.
Som for eksempel renslighet.

Jeg er vokst opp med at hver fredag var det full rundvaske hjemme. Min mor hadde/har en liten antydning til støv på hjernen, ikke mye men litt mer enn normalt. (Jeg tror nok jeg har arvet litt av dette, men ikke i sammen grad som mamma.)
Jeg trodde også at Norge var et relativt rent land. I forhold til London og andre stor byer.

Men nå etter at vi har flyttet til Svetis skjønner jeg har jeg har tatt feil.
Her er det rent!! Alt er rent. Det er ikke til å tror. Her vasker de alt og det hele tiden.
Gata vi bor i blir vasket og ryddet en gang i uka, i Norge vasker og rydder de gatene en gang i året.
De vasker til og med trafikklysene og trafikkskiltene. Det plukkes søppel hele tiden, det er en mann her i nabolaget som kjører rundt i en moped og sjekker gatene:-)

Under fotball EM i fjor var det fest hele dagen og natten, men allikevel var gaten fine og rene hele tiden. Det ble ryddet hele tiden, det var helt utrolig å se.

Og de offentlige toalettene er så rene at det ikke finnes maken.

Alt dette har jo ført til at vi har blitt så vant til at alt er så rent rundt oss. Så når vi kommer til Tyskland, Frankriket eller Norge, så ser vi hvor skitten det er over alt:-) Vi har blitt veldig bortskjemt med andre ord.

Men jeg må innrømme at jeg også har blitt litt "swissifisert". Forrige helg vasket jeg garasjen. Ja, jeg vasket den med mopp!! Det er faktisk andre gangen jeg vasker den. Jeg koster den veldig ofte også, kanskje 3 ganger i uka. Men da må jeg få si at vi har flisgulv i garasjen, så det er veldig lett og vaske gulvet.

Jaja, det er det nok om det for denne gang. Vi får se hvilket tema det blir neste gang:-)

Her er en link som forteller litt om hvor rent det egentlig er i Sveits:-)

http://www.youtube.com/watch?v=0_-hs_jV8QM

Kommentarer

Populære innlegg